
Šesťáci si vyzkoušeli, jak tvoří umělci s postižením
V hodině výtvarné výchovy jsme se se žáky 6. třídy zaměřili na netradiční výtvarný proces. Cílem tentokrát nebylo vytvořit krásný a hotový obrázek, ale pochopit, jak tvoří umělci, kteří se potýkají s různými tělesnými omezeními.
Na úvod jsme si povídali o slavných umělcích, kteří navzdory postižení dokázali vytvořit významná díla. Připomněli jsme si například španělského malíře Francisca Goyu, který oslepl a ohluchl, nebo Fridu Kahlo, která kvůli svému zdravotnímu stavu tvořila převážně vleže.
Žáci se následně rozdělili do skupin a každá skupina si vyzkoušela malování s určitým omezením – malování poslepu, bez použití rukou nebo pouze rukama bez pohybu těla. Byla to pro ně velká výzva, ale zároveň i velmi obohacující zkušenost. Děti si uvědomily, že výtvarné umění není jen o výsledku, ale hlavně o prožitku a způsobu tvorby.