logotyp

Vše o VELKÉ třídě

Do VELKÉ třídy je ve školním roce 2024/25 zapsáno 21 dětí, 10 dívek a 11 chlapců. ve
Věkové složení dětí 8 předškoláků a 12 dětí 5-3 roky.
Ve třídě je chlapec se SVP- speciálními vzdělávacími potřebami s podpůrným opatřením 4 stupně se kterým pracuje asistentka pedagoga-

Do Velké třídy je zapsáno 21 dětí, z toho 10 dívek a 11 chlapců, ve věkovém rozmezí tří až šesti let (heterogenní třída). 

S dětmi pracují dvě paní učitelky + asistentka: Pavlína Žáčková a Pavlína Voráčková + Lenka Trůblová.

Provoz Velké třídy je od 6.15 do 16.15 hodin. Děti z druhé třídy, které přijdou dříve než v 7 hodin se scházejí ve Velké třídě a taktéž po 15 hod. přecházejí do Velké třídy či na školní zahradu.


Hlavní cíl: Vytvoření bezpečného prostoru, kam se děti rády vracejí. Socializace dětí ve skupině, děti dokáží říct, co potřebují, nacházejí své místo ve skupině vrstevníků, uzavírají přátelství, dokáží se prosadit. Samostatnost dětí, dokáží se samy obsloužit, zvládají hygienické návyky. Respektování individuálních potřeb všech dětí. Vnímání dětských potřeb, psychických, sociálních, fyzických a jejich naplňování vhodnými činnostmi. Dítě potřebuje vědět, že vše, co děláme, má nějaký smysl.

Režim dne: Po příchodu dítěte do třídy si děti dají kolíček (pokud dítě spí). Jdou si otočit hrníček, zručnější i nalévají pití. Následuje volná hra dětí. V 8.15 společně uklidíme hračky. Následuje ranní protažení s říkankami a písněmi, které je vždy tři týdny stejné. Poté hygiena. V 8.30- 8.45 je dětem podávána svačina. V 9.00 probíhá komunikační kruh + řízená činnost. Přibližně v 9.30- 9.45 se převlékáme a odcházíme ven. Po návratu následuje hygiena. Dětem je podáván oběd (cca 11:30 12:00). Po obědě si děti čistí zuby. Následně si mohou rodiče své děti vyzvednout. Na děti, které jsou zde po celý den, čeká odpočinek do 14.00 hodin. Dětem čteme nebo vyprávíme pohádku, následuje zpěv ukolébavky a odpočinek, nebo spánek, který je po celém dni pro děti důležitý. Dětem, které neusnou je nabízen klidový program v podobě knížek, skládanek a činností podporující školní úspěšnost. Po odpoledním odpočinku je ve 14.00 podávána svačina. Následuje volná hra a pobyt na školní zahradě a vyzvedávání dětí rodiči až do 16.15 hod.

Průběh dne je převážně stejný. Písně, které se zpívají při úklidu hraček, když se přesouváme z koupelny na svačinu se stále opakují. Děti se lépe orientují v tom, co se právě děje. Rytmus dne je pro ně tímto lépe uchopitelný. Děti v předškolním věku se nedokáží orientovat v čase, tudíž opakování stejného průběhu činností ve stejném rytmu dává dětem pocit jistoty, že vědí, co je čeká.

V průběhu týdne se pravidelně střídají tyto činnosti: malování, kreslení, modelování, pečení chleba, pohybová činnost, pracovní činnosti, středeční výprava do okolí MŠ.

Malování: 

Při malování mají děti prostor pro vlastní fantazii. Objevují, co se stane při míchání barev. Orientují se v prostoru/ploše papíru.

Kreslení:

Při kreslení používají děti voskové bločky s širokou měkkou stopou. Předškoláci mají pastelky ve svém šuplíku. Děti mladšího věku mají bločky z důvodu správného úchopu.

Pečení chleba:

Přípravy pečení chleba se účastní všechny děti. Nejprve namelou z pšenice mouku, která je následně použita k pečení. Těsto zadělávají děti společně s učitelkou. Pozorují změnu těsta(kynutí). Během zpracování výrobků: rohlíků, dalamánků, šneků společně zpíváme písně. Děti si hotové výrobky odnášejí domů. Práce s těstem je velmi přínosná pro rozvoj jemné motoriky.

Modelování:

Modelujeme z včelího vosku. Zpracování včelího vosku není úplně jednoduché. Děti vynakládají vlastní úsilí k jeho zahřátí a následnému změkčení. Vosk příjemně voní a má hezké přírodní barvy. Práce s včelím voskem je užitečná pro rozvoj jemné motoriky. Děti tvarují originální výrobky, projeví se zde dětská fantazie a představivost.


Pohybová činnost:

Pohybová činnost je náplní každého dne. Ranní cvičení probíhá formou kruhu, kde se společně protahujeme za pomoci říkanek a písní. Někdy je těžké spojit pohyb se slovem, tudíž se cvičení opakuje po tři týdny, aby docházelo ke zpřesnění pohybů a k zapamatování si jednotlivých říkanek či písní. Každé úterý máme možnost navštěvovat tělocvičnu ZŠ  (v rámci dopoledního programu).


Zpěv:

Zpěv nás provází po celé dopoledne. Při úklidu hraček, při přemisťování se do koupelny, při cestě ven, při oslavách narozenin a svátků, při pečení pečiva. Písně volíme tematické k danému období a k aktuální činnosti. Rytmizujeme písně vytleskáváním a spojujeme je s pohybem.

Výpravy:

Každou středu podnikáme výpravy s dětmi po okolí MŠ, pozorujeme měnící se přírodu v čase, sbíráme přírodniny, se kterými dále pracujeme. Před odchodem na výpravu chodíme s dětmi třídit odpad.

Oslavy narozenin:

Narozeniny jsou pro dítě velmi důležitým dnem. Z toho důvodu je oslavě narozenin věnováno celé dopoledne, aby si oslavenec užil svůj den. S dětmi ráno kreslíme obrázky pro oslavence, ze kterých vyrobí učitelka knihu. Dva dny před oslavou přinese rodič fotografie dítěte s krátkým popiskem o oslavenci. Oslavenec může přinést kamarádům něco upečeného nebo cokoliv společně s rodiči vytvořeného. Na oslavě má na hlavě naší narozeninovou korunu a královský plášť. Děti se o sobě něco dozvídají a prožívají radost společně s kamarádem. Zazpíváme tři oblíbené písně, které má oslavenec rád.


 Charakteristika přístupu:

  • Respektování individuality.

  • Důslednost.

  • Prožitkové a situační učení.

  • Pomáhání při řešení konfliktů, děti si někdy nevědí rady a potřebují pomoc.

  • Vedení k samostatnosti.

  • Podpora socializace každého dítěte.

  • Vytvoření bezpečného prostoru.

  • Řízená činnost je vybírána na základě věkových možností dítěte, individuálních potřeb dané třídy.

  • Spolupráce s rodinou dítěte, důležitost spolupráce. Společný cíl, aby se dítě správně rozvíjelo a mělo, co nejklidnější vstup na ZŠ, tudíž i spolupráce se ZŠ je velmi důležitá

  • Vzájemné předávání si informacích o dítěti.

  • Vhodné vybavení třídy k dané věkové skupině dětí.

  • Dodržování pitného režimu, pestrá strava a hygienické návyky dětí.




20.09.2024 00:00 P Žáčková
Základní škola a Mateřská škola Záhoří
Horní Záhoří čp. 3
398 18 Záhoří
Okres Písek

IČ: 75000989

Datová schránka: r2vuxrx

Ředitel Mgr. Petr Brandtner
tel.: 382 284 213
reditel@zszahori.cz

Učitelé
jmeno.prijmeni@zszahori.cz

Prohlášení o přístupnosti
Základní škola
tel: 382 284 213
info@zszahori.cz


Mateřská škola
tel: 382 284 296
ms@zszahori.cz


Školní družina
tel: 727 979 518
sd@zszahori.cz


Školní jídelna
tel: 725 145 885
sj@zszahori.cz
Školní program
Evropský fond pro regionální rozvoj
Agro družstvo záhoří
BOVYS
DAS
Interplex
Jihočeský kraj
Bakaláři
Partneři a sponzoři školy:

Created by © 2024 ALS Euro s.r.o. tvorba www stránek webdesign