Vše o 1.třídě

Vše o 1.třídě

Do 1. třídy je zapsáno 20 dětí, z toho 7 dívek a 13 chlapců, ve věkovém rozmezí tří až pěti let.
O děti se starají dvě paní učitelky – Bc. Štěpánka Voříšková a Pavlína Žáčková.
Provoz 1. třídy je od 7 do 15 hodin. Děti, které přijdou dříve než v 7 hodin se scházejí ve 2. třídě a taktéž po 15 hod. přecházejí do 2. třídy či na školní zahradu.

Obecným cílem výchovně vzdělávacího procesu je harmonický rozvoj dítěte předškolního věku s důrazem na oblast citovou a morální. Pedagogické působení vychází z poznatků vývojové psychologie, předškolní a obecné pedagogiky.
Hlavním záměrem práce s dětmi v naší třídě je vytváření bezpečného a láskyplného prostoru plného podnětů pro rozvoj tvořivosti dětí a jejich trvalé radosti ze života. Základní podmínkou utváření dětského společenství v této třídě je respekt k jedinečnosti každého dítěte, jeho individuální svobodě projevu a možnosti volby a rovněž rozvíjení jeho přirozeného nadání, se kterým vstupuje do života.

Poskytujeme dětem co nejširší nabídku toho, co rozvíjí vůli, cítění a myšlení a co tyto tři oblasti dává do souladu.

V oblasti rozvoje  vůle  je  kladen  důraz na  poskytování  vhodných  vzorů k  napodobování,  vytvoření spořádaného  okolí s  pevným  životním  rytmem jako  základem  pro vnitřní jistotu a vlastní smysl pro pořádek, pěstování motorických a tělesných schopností.

V  oblasti  rozvoje  cítění nám  jde  o  umožnění   rozvoje   tvůrčí  fantazie  prostřednictvím  volné  hry, pěstování sociálních, kulturních, uměleckých i vyjadřovacích schopností, při malování vnímání barev a jejich vnitřní podstaty. Pomocí uměleckého zážitku z pohádek, přírody, říkadel a písní je dítě vedeno k prožití sebe sama v souvislostech kulturně historických i přírodních.

V oblasti myšlení je naším cílem zprostředkovávat a charakterizovat dětem  určité jevy tak,  aby samo dítě docházelo k vytvoření vlastních i obecných pojmů na základě osobní zkušenosti, snažíme se tvořit nevědomě působící zkušenosti a návyky,  klást důraz na  rozvoj řeči a možnost komunikace.  Vést děti ke  schopnosti pozorovat  a vnímat  zákonitosti   přírody.  Vedeme  děti  ke  vnímání  plynutí  času  na základě prožitku lidových tradic, zvyků a rituálů, které jim poskytují poznání řádu a jistotu vyplývající z rytmicky se opakujících známých
dějů a také umožňují vytváření pozitivního vztahu k místu a času, ve kterém se právě nacházejí.

Průběh dne je veden snahou o rytmické střídání činností, při kterých dítě může zcela svobodně projevovat svou individualitu a jedinečné zaměření své osobnosti, prožívat své první sociální role a získávat počáteční sociální zkušenost, a činností, ve kterých zažívá sílu společenství, v němž se nachází.

Po příchodu do tříd si mohou děti volně hrát nebo pracovat na nabízené činnosti dne. Společné přivítání v ranním kruhu a pohybová chvilka probíhají přibližně od 8.15 hodin. Následuje hygienická pauza a v 8.30 je dětem podávána svačina. Poté od 9.00 probíhá hlavní činnost podle týdenního cyklu. Přibližně v 9.30 se převlékáme a odcházíme ven. Po návratu a další hygienické pauze je dětem podáván oběd (cca 11:30 – 12:00). Po obědě si mohou rodiče své děti vyzvednout. Na děti, které jsou zde po celý den, čeká odpočinek do 14.00 hodin. Možnost odpočinku, zklidnění a „vypnutí“ v průběhu náročného dne plného nových informací a podnětů je pro psychiku dítěte velmi potřebná. Jsme si vědomi, že může mít pro každé dítě jinou, individuální formu, v naší MŠ umožňujeme dětem zejména odpočinek na lehátku s vyprávěním příběhů a pohádek, příp. prohlížení knížek. Po odpoledním odpočinku je ve 14.00 podávána svačina. Následují společné aktivity s dětmi a poté volná hra a pobyt na školní zahradě a vyzvedávání dětí rodiči až do 16.15 hod.

Během týdne se pravidelně střídají tyto hlavní společné činnosti: malování, kreslení, modelování, pečení chleba, pohybová výchova, pracovní činnosti, pondělní výprava do okolí MŠ.

Malování:
Při malování se děti seznamují s barvami, nezobrazují však často konkrétní předměty, ale prožívají svět barev, jejich vznikání a prolínání. Děti pozorují, jak se jedna barva setkává s druhou, ohraničuje ji nebo se s ní spojuje, jak vznikají nové barvy, nové formy. Takovéto malování nevede k soutěživosti nebo k obkreslování, ale je psychologickým lékem, který vyrovnává napětí a únavu z jednostrannosti.
Kreslení:
Při kreslení užívají děti voskové pastely v blocích (tzv. bločky) s širokou měkkou stopou na velkém formátu papíru. Dětské práce nehodnotíme, jde o kreslení pro potěšení a o ztvárnění zážitků.
Pečení chleba (dalamánků):
Přípravy pečení chleba se účastní všechny děti. Ráno zadělají společně s učitelkou těsto. Konečné zpracování má na starosti učitelka, děti poté tvoří za doprovodu písní nebo říkadel malé bochánky. Děti projdou celý proces pečení chleba i s předcházejícím mletím zrna na celozrnnou mouku. Každé dětské ručky si mohou měkké těsto prohníst, pohladit nebo přivonět a ochutnat. Pod rukama vznikají dalamánky, pletýnky, šneci či rohlíčky.
Modelování:
K modelování se používá včelí vosk. Jeho přírodní barvy a typická vůně pomáhají dětem tvořit opravdu všemi smysly. Práce se včelím voskem podporuje jemnou motoriku, též dětskou trpělivost, fantazii a soustředění. Děti musí nejprve teplem svých dlaní vosk rozehřát, a to je práce nelehká! Společně pak vytváříme jednoduché tvary, které se vztahují k určitému právě prožívanému období. Výtvory dětí nikterak nehodnotíme.
  Pohybová výchova:
Jak řízené, tak spontánní pohybové aktivity jsou nedílnou součástí každého dne z hlediska zdravého vývoje dítěte. Ranní kruh je zaměřena na rozvoj hrubé motoriky a koordinaci pohybů pomocí nápodoby.
Zpěv:
Zpěv zde není pojednán jako samostatná řízená činnost. Zpíváme při každé příležitosti, zpěv doprovází umělecké činnosti, pohádky, pečení chleba, je přítomen i při ranních hrách, ranním kruhu, hygienických pauzách a odpoledním odpočinku.
Oslava narozenin:
Narozeninový den se nese ve znamení oslavy. Narození člověka je velká událost, kterou s dětmi prožíváme. A tak se malý oslavenec stává králem či královnou dne. Pro každého oslavence je připraven dřevěný „dort“ se svíčkami, narozeninový příběh šitý přímo na míru konkrétního dítěte a narozeninová písnička. Nechybí ani dětmi malované dárečky – obrázky a maličkost k potěšení od paní učitelek nebo malá dobrůtka, kterou oslavenec se svojí maminkou pro ostatní připraví.

Věcně a stručně:

 Osobnostní přístup ke každému dítěti.
 Harmonický rozvoj myšlení, cítění a vůle.
 Respektování vývojových potřeb dětí.
 Nejdůležitějším principem je výchova napodobováním.
 Neuznáváme soutěživost. Spíše podporujeme vztahy založené na spolupráci, respektu a úctě. Klademe důraz na vzájemné vztahy dětí.

 Nastavování přirozených hranic s pochopením přímých důsledků vlastních činů.
 Vzdělávání formou prožitkového učení.
 Metody založené na fantazii a magičnu, protože svět fantazie je pro dítě zdrojem
dobrodružství a prožitku.
 Svět pohádek léčí dětskou duši.
 Činnosti a aktivity (hry, pohádky, písničky, básničky, říkanky, tvůrčí činnosti aj.) jsou inspirovány proměnami v přírodě v daném ročním období a směřovány k jejich prožívání.
 Při sestavování obsahu třídního vzdělávacího programu a tvorbě integrovaných bloků vycházíme z věkového složení třídy (co je pro tuto skupinu děti přirozené, blízké a zajímavé).
 Hračky, herní vybavení a doplňky jsou uzpůsobeny věkovému složení dětí ve třídě.
 Významné místo zaujímá v každé třídě „roční stůl“, který charakterizuje právě probíhající roční období.
 Důvěra mezi učitelkami a dětmi, děti nám tykají i vykají.
 Spolupráce s rodiči poskytuje dítěti zprávu, že školka a rodina nejsou dva oddělené světy.
 Zajištění dostatečného pitného režimu v průběhu celého dne.

“Pro dítě je svět místem, kam přichází plné nadějí a důvěry a ve kterém má vyrůstat a hledat uplatnění. Všechny své vlohy a předpoklady má již v sobě a záleží jen na nás – na rodičích,
vychovatelích i celé společnosti, jaké prostředí mu připravíme a kterým jeho kvalitám umožníme se rozvinout.”
(T. Smolková: Na cestě od lilie k růži)