V pátek 15. listopadu proběhne na naší škole projektový den, jak jinak než v duchu Jana Ámose Komenského a jeho díla Svět v obrazech.
Dne je přehled dílen, které pro ně pedagogové připravili:
Projekt: Svět v obrazech (Orbis pictus)
1) Příroda nečiní skoků
Jaroslava Neumanová (učebna přírodopisu)
ročník 6. – 9.
Budeme se zabývat vývojem organismů od jednobuněčných živočichů až po člověka.
2) Svět v obrazech výroba pexeso
Jitka Kabourková (2. třída)
ročník: 1. – 5.
Téma: Svět v obrazech výroba pexeso
Zvířata žijící v ČR 1. – 2.
Vynálezy a objevy 3. – 5.
Cíl: a) Poznávání zvířat žijících u nás
- b) Seznámení s vynálezci a jejich objevy
Výstup: Výroba pexes na otáčivé tabule
Materiál: obrázky zvířat, fotky vynálezů
pastelky, tužky, lepidlo, nůžky
3) Svět v obrazech – výroba leporela
Alena Kubcová (3. třída)
Pro ročník: 1. – 5.
Téma: Svět v obrazech – výroba leporela
Zvířata ve světě 1. – 3.
Nejznámější stavby světa 4. – 5.
Cíl: a) Seznámit děti s nejznámějmi stavbami světa
- b) Seznámit děti se zvířaty žijících na různých kontinentech
Výstup: Obrázkové leporelo
Materiál: omalovánky, obrázky staveb
pastelky, tužky, lepidlo, nůžky
4) Recyklace
Bedřich Mikl (9. třída)
1.- 9. třída
Skupinová práce, vzájemná pomoc, komunikace, diskuze
Prezentace projektu ve třídě, doplňovací materiály, hry, křížovky
Materiál k danému tématu, letáky, knihy, materiál připraven od žáků,
Žáci přinesou jejich oblíbené staré letáky, časopisy atd.
5) Svět písma v obrazech
Učitel: Ywonne Hubičková (5. třída)
Pro ročník: 1. – 9.
Téma: Svět písma v obrazech
4 stanoviště: 1. Piktogramy – Jeskynní malby (vyjádření myšlenky obrazem)
- Mnemogramy – Indiánské písmo (obrázkové písmo- obrázky jsou symboly slov)
3.Psaní husím brkem, pečetění
- Braillovo písmo
Cíl (Idea) – Na začátku vývoje lidstva stojí myšlenka. Člověk se oddělil od zvířat tím, že začal myslet. Své úvahy měl potřebu sdělovat – pohybem (gestikulace, mimika) a slovem (vysloveným, graficky vyjádřeným). Vývojem grafického vyjádření vzniká písmo.
Výstup: Výroba didaktických pomůcek, seznámení s vývojem písma, fotky
6) Svět písma v obrazech
Petr Štojdl (8. třída)
Pro ročník: 1. – 9.
Umístění 8. tř.
Téma: Svět písma v obrazech
4 stanoviště: 1. Rytí do voskových tabulek (Řecko)
- Klínové písmo (hliněné tabulky)
- Hieroglyfy
- Kaligrafie (Čínské písmo)
- Ruční výroba papíru
Cíl (Idea) – Na začátku vývoje lidstva stojí myšlenka. Člověk se oddělil od zvířat tím, že začal myslet. Své úvahy měl potřebu sdělovat – pohybem (gestikulace, mimika) a slovem (vysloveným, graficky vyjádřeným). Vývojem grafického vyjádření vzniká písmo.
Výstup: Výroba didaktických pomůcek, seznámení s vývojem písma, fotky
7) SVĚT… jako v pohádce
Lucie Lazecká (žákovská knihovna)
1 – 9. třída
Program určený pro milovníky pohádek, básniček, vymýšlení a trochy toho divadelního
umění. Vše si zažij na vlastní kůži! K mání je spousta rolí. Třeba se staneš Červenou
karkulkou, scénáristou, básníkem nebo Koblížkem. V závěru si zahrajeme krátké divadlo,
které bude výsledkem naší práce!
Co s sebou:
pastelky, fixy, propiska, tužka, nůžky
8) Svět v obrazech čoček a zrcadel
Učitel: Ladislav Kořan (učebna fyziky)
ročník: 1. – 9.
Téma: Obrazy, čočky, zrcadla
Cíl: Seznámit děti s lomem a odrazem světla. Zobrazení pomocí čoček a zrcadel.
Pomůcky: svíčka (z domova!), optická souprava, laserová souprava
Výstup: odraz a lom světla, zobrazení pomocí čoček a zrcadel
9) Svět příběhu
Jindra Prokopcová (4. třída)
- blok – pro 1. – 3. ročník
Prožijete příběh draka a myšky. Budeme o nich číst, přemýšlet, povídat, něco si představovat a také kreslit. Vymyslíte také svůj vlastní příběh a odnesete si obrázek na památku.
Pomůcky: tužka, pastelky
Cíl: Rozvoj spolupráce, představivosti, porovnávání, shrnutí
Výstupy: fotky, Vennův diagram, kresba, pětilístek
- blok – pro 4. – 5. ročník
Prožijeme příběh jedné staré české pověsti, prozkoumáme, co to znamená být hrdinou, podíváme se do doby dávné a navštívíme stejná místa i dnes.
Pomůcky: lepidlo, psací potřeby
Cíl: Rozvoj spolupráce, usuzování, seznámení s reáliemi
Výstupy: fotky, myšlenková mapa, T graf, (dle času Životabáseň)
10) Svět hudby
Učitel: Lenka Králová (1. třída)
1.blok: 1. – 4. třída
2.blok: 5. – 9. třída
Cíl: Nazpívat s žáky píseň Karla Gotta
Výstup: Nahrávka
Žáci si poslechnou originální verzi písně. Poté se naučíme text a nacvičíme píseň s karaoke verzí. Po nácviku píseň nahrajeme na diktafon. Žákům pak jejich práce bude přehrána.
11) Světové obrazy na mapě Záhoří
Petr Brandter (7.třída)
Pro ročník: 1. – 9.
Téma: Světové obrazy na mapě Záhoří
Cíl: Seznámit se s vědou kartografie, s druhy map, naučit se pracovat s katastrální mapou (její měřítko a značení na mapě), poznat světové obrazy tří vybraných světadílů.
Výstup: Vlastní katastrální mapa Záhoří
Materiál: školní atlas světa, katastrální mapa Záhoří, puzzle a fotografie tří vybraných světadílů
12) Oh, wie schön ist Panama – letem světem německy s německým příběhem
Drahoslava Hauserová (jazyková učebna)
Určeno pro 6. – 9. třídu
Pomůcky: černá fixa, pastelky
Může nás bedna s banány dovést až do Panamy? Kde to je, ta Panama? A jak to tam vypadá? Pokud tě baví skládání příběhů a němčina k tomu, tak se pojď vydat na cestu s tygrem, medvědem a tygrovanou kachnou! Vybavíme se několika důležitými slovíčky a můžeme vyrazit. Směr nám ukáží QR kódy s nápovědami, vysvětlivkami, videy. Na konci tě čeká vlastnoručně vyrobená česko-německá slovníková skládačka.
13) Svět robotiky
Markéta Bajerová (pc učebna a herna)
1.blok: 1.-5.třída
2.blok: 6.-9.
Místo: učebna informatiky a herna
Výstup: namalovaná trasa ozobota
Cíl: naučit se základní programování malých robotů
Pomůcky: seříznuté silné fixy-základní barvy
Nahlédneme do světa malých robotů. Pomocí barevných kódů rozpohybujeme robota Ozobota, nakreslíme trasu, naučíme ho tančit atd. Něco málo zjistíme o historii a současnosti robotů.