“ Dětský úsměv je jeden z nejkrásnějších úsměvů na světě. ”
Charakteristika 2.třídy:
- je nás 19 předškoláků
- 10 dívek a 9 chlapců
- děti ve věku 5-6 let ( děti s OŠD 7 leté)
- jeden chlapec se speciálními vzdělávacími potřebami
- 7 dětí s odkladem školní docházky (OŠD), jedna dívka nově zapsaná a 10 dětí, které spolu byly ve třídě v loňském roce
- jeden chlapec s OŠD z Ukrajiny, již MŠ navštěvoval od března 2022
- dvě učitelky: Irena Frnková ( po dobu nemoci zastoupená Věrou Hajskou)
Bc. Pavlína Voráčková
- asistent pedagoga Hana Řoutilová
Jak to v naší třídě chodí:
- provoz od 6,15 do 16,15 ( třída je vybavena video-telefonem, který umožňuje vstup rodičům do budovy, je tedy ranní 6,15-7,00 h. i odpolední 15-16,15 h. společný pobyt všech dětí MŠ situován do této třídy).
- při příchodu se děti přivítají – pozdraví s učitelkou, rozloučí s rodičem a splní dva úkoly – připnou si kolíček na svou značku, pokud odpočívají po obědě a otočí si hrníček na pitný režim
- do 8,10 probíhá spontánní hra dětí, následuje pohybová chvilka složená z písní, básní, říkadel a pohybové hry- vše zaměřené na protažení celého těla, hygiena, svačina, řízená vzdělávací činnost
- na pobyt venku 9,30 -11,30 potřebujeme oblečení, které si děti mohou ušpinit, které neproprší ( holínky, gumové kalhoty, náhradní oblečení a pláštěnky uložené v šatně. V zimě teplé palčáky a oblečení do sněhu)
- stolujeme společně, děti mají možnost volby množství i druhu nápoje, pomazánku si mohou 2 týdně – v úterý a ve čtvrtek – mazat na pečivo samostatně
- děti do jídla nenutíme, ale motivujeme je jídlo ochutnat
- děti si jídlo servírují i dolévají a přidávají samostatně
- po obědě odpočíváme na molitanové podložce – postýlky si připravují děti samy
- od 13,15 probíhá odpolední program pro děti zaměřený na přípravu na vstup do ZŠ – jsou to různé aktivity zaměřené na rozvoj motoriky, grafomotoriky, předmatematické a předčtenářské gramotnosti, výtvarné a pracovní dovednosti, logopedické hrátky apod.
- po odpolední svačině 14,20 h. trávíme odpoledne spontánní hrou a individuálními činnostmi ve třídě, nebo na školní zahradě
- mimořádné akce nebo i aktuální informace z dění v MŠ jsou vyvěšené na nástěnce v MŠ, na webových stránkách školy a rodiče jsou informováni e-mailem.
Ve třídě máme pravidla:
- Mluví jeden
- Vše má své místo
- Řekni co potřebuješ
- Pomáháme si
Hlavní náplní činnosti ve třídě všestranně podpořit rozvoj dětské osobnosti směřující k úspěšnému vstupu a prospívání v základní škole.
K tomu směřujeme získáváním:
– kompetencí k učení ( např. soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů – má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách, orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije – klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo ….)
– kompetencí řešení problémů ( např. řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého – řeší problémy na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje; spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací; hledá různé možnosti a varianty (má vlastní, originální nápady); využívá při tom dosavadní zkušenosti, fantazii a představivost – se nebojí chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu…)
– kompetencí komunikativních (např.ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog – se dokáže vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)- ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím ….)
– kompetencí sociální a personální (např. samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej – projevuje dětským způsobem citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování; vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost -se spolupodílí na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti; dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobuje se jim…. )
– kompetencí činnostní a občanské (např. se učí svoje činnosti a hry plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat – má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení; k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně; váží si práce i úsilí druhých – spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat…)