Základní škola

tel: 382 284 213
info@zszahori.cz

Základní škola

Jsme malá venkovská škola, do které dochází 150 dětí ze Záhoří a okolních spádových obcí. V devíti ročnících se můžeme díky menšímu počtu žáků a žákyň individuálně věnovat vzdělávacím potřebám dětí a poskytnout tak každému podmínky vhodné pro jeho vlastní rozvoj a podpořit ho na jeho cestě za poznáním.

Budova školy je umístěna pár kroků od autobusových zastávek a sousedí s budovami školní jídelny a mateřské školky. Soustavně se staráme o modernizaci učeben a držíme krok s pedagogickými trendy. 

Školní čtenářské kluby

Školní čtenářské kluby

Říká se, že dnešní děti nečtou – je tomu skutečně tak? Pokud ano, je možné tento stav změnit? Proč je důležité, aby děti četly? Jak rozvíjet dětské čtenářství? Jaké knížky baví dnešní děti? Jak čtenářské aktivity zakomponovat do běžné výuky?

Základní školaNa tyto otázky naše škola hledá odpovědi v projektu „Školní čtenářské kluby na 2. st. ZŠ“, v němž budeme s podporou Nové školy, o. p. s., po dobu tří let pracovat spolu s dalšími dvaceti šesti základními školami napříč celou Českou republikou. Všichni společně zaměříme svou pozornost mimo jiné i na to, jak rozvíjet čtenářství u náctiletých, v jejichž domovech četba nemá své pevné místo nebo kde se vzdělání nevěnuje potřebná pozornost. Projekt je financován z prostředků Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání a běží v období 1. 11. 2016 – 30. 10. 2019.

Naše společná přesvědčení o dětském čtenářství

  • Rozvíjet čtenářství můžeme jen u dětí, které poznaly radostný zážitek z četby.
  • Každé dítě potřebuje při své čtenářské cestě průvodce.
  • Čtení je potřeba věnovat čas.
  • Čtenářská gramotnost je základním předpokladem školního i životního úspěchu dětí.

V naší škole se od února 2017 schází čtenářský klub otevřený přibližně 12 dětem převážně z druhého stupně, z nichž část tvoří žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Děti se ve formátu volnočasové aktivity potkávají jedenkrát týdně na dvě vyučovací hodiny. Cílem setkávání je vytváření čtenářského společenství. V centru tohoto společenství je bohatá nabídka knih a čtení. Čtenářský klub vedou dva manažeři – kmenový pedagogický pracovník školy a externista se znalostí dětské literatury a čtenářství z jiné organizace (nejčastěji z dětského oddělení veřejné knihovny).

Cílem klubu je pozitivně ovlivňovat členy v jejich vztahu ke knihám a čtení, přenést kladný postoj ke čtenářství i do jejich osobního života a tím alespoň částečně kultivovat i jejich domácí prostředí. Klub je vybaven podsedáky a kusovými koberci. Ve chvílích samostatného tichého čtení odpoutání se od lavic umožní vyhledat každému žákovi pohodlnou pozici, což je jedno ze základních pravidel pro rozvoj čtenářství velmi osvědčené metody RWCT Dílna čtení. Centrem bude ale především vybavená knihovna, pro mnoho žáků je to věc, na kterou nejsou z domova zvyklí, nepatří mezi předměty běžné, tedy ani nijak pro život důležité. Knihovna s vyrovnanými barevnými hřbety knih, kolem níž se žáci srocují, vybírají si knihy, neformálně si je doporučují, knihy vyjímají, prohlížejí a zase vrací zpět – to je ideál každého čtenářského klubu.

Náplň klubu již od počátku zakládáme na třech stěžejních čtenářských aktivitách: sdílení vlastního čtenářství spolu s doporučováním si četby navzájem (zde klademe důraz na vrstevnické doporučování, které je hlavním faktorem při výběru knihy a v motivaci k četbě vůbec), půjčování knih domů – podle jasně daných pravidel, která si každá škola individuálně nastaví –  a přímá práce s knihou během samotné schůzky s důrazem na samostatné čtení knih dle vlastního výběru formou dílny čtení, resp. přímá práce s knihou formou čtenářských lekcí. Ve čtenářském klubu budeme kromě pravidelné činnosti organizovat i schůzky s odlišnou náplní. Jedná se o Den otevřeného klubu, kdy jsou pozváni rodiče či spolužáci, resp. ostatní učitelé naší školy, návštěvy osobností v klubu a scénické čtení v klubu.

Čtenářský klub nemá být příjemným a inspirativním prostředím jen pro děti, nýbrž i pro paní učitelku, která jej vede. Možnost při vedení klubu spolupracovat s knihovníkem obohacuje zaběhlé postupy pedagogů o nový rozměr. Knihovníci mají větší přehled o dětské literatuře, nejsou svázáni osnovami a často se jim lépe daří vytvořit tu správnou volnočasovou atmosféru. Práce v tandemu učitel – knihovník přináší možnost osobního i profesního růstu na obou stranách. Obě vedoucí mají svoji osobní metodičku, která jim pomáhá připravovat klubový program tak, aby děti bavil, sledoval konkrétní čtenářské cíle a byl (časem) dobře využitelný i v běžné výuce. Smyslem projektu totiž není jen oněch přibližně 12 dětí docházejících do klubu, ale především postupné ovlivňování celého školního prostředí směrem k otevření se čtenářství a jeho prostoupení výukou i jiných oblastí než výhradně českého jazyka. Klubová setkání umožňují pedagožkám vyzkoušet postupy či metody, k nimž by se v běžné výuce třeba neodhodlaly, ať z důvodu vysokého počtu dětí ve třídě, nejistoty v metodě nebo nutnosti beze zbytku splnit cíle hodiny. Čtenářský klub je kroužkem i pro paní učitelky, resp. knihovnice – když se něco nepodaří, nevadí . Slepá cesta nebo chyba jsou příležitostí pro zlepšení. Je však nezbytné se zastavit v reflexi setkání nad tím, proč se něco nezdařilo, hledat cesty, jak to příště zkusit znovu lépe.

Navazujeme na tříleté zkušenosti mimopražského projektu „Brána ke vzdělávání“ financovaného v rámci Operačního programu vzdělávání pro konkurenceschopnost. Spolu s námi taje dětského čtenářství (tentokrát však s explicitním zaměřením na děti s odlišným mateřským jazykem) prozkoumávají ve 13 čtenářských klubech 10 pražských základních škol, a to v projektu financovaném v Operačním programu Praha – pól růstu ČR.

Více informací o našem společném snažení, inspiraci i mnoho knižních anotací a lekcí využitelných ve výuce, najdete na www.ctenarskekluby.cz nebo na facebooku Školní čtenářské kluby.

Základní škola

„Školní čtenářské kluby na 2. st. ZŠ“, reg. č. CZ.02.3.61/0.0/0.0/16_012/0000589 Projekt je financován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR v rámci Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání.

Celý článek
Postoj pedagogických pracovníků k záměru zřízení kasina v budově "motorestu"

Postoj pedagogických pracovníků k záměru zřízení kasina v budově “motorestu”

Na popud rodičů zveřejňujeme své stanovisko ohledně vzniku kasina v těsné blízkosti školy v budově “motorestu” .   Chápeme, že obec chce mít místo chátrající budovy objekt, který bude hezky vypadat. Záměr vytvoření kasina v centru obce bezprostředně u budovy školy je však z hlediska dalšího vývoje dítěte nevhodný, a to především z těchto důvodů: Skutečnost, se kterou se běžně setkáváme, považujeme za normu. Kasino se pro děti stane součástí každodenního životního prostoru. Díky tomu se snižuje tolerance k vnímání rizik z toho plynoucích. Ačkoli je kasino osobám mladším 18 let ze zákona nepřístupné, vyvolává v dětech zvědavost. Zastupitelé obce jsou pro děti autoritou, protože rozhodují o vzhledu a dění v obci. Jsou voleni ostatními občany. Jestliže tato autorita schválí kasino, utvrzuje děti a mladistvé v pozitivním vnímání hazardních her. Ve škole probíhají pravidelné preventivní programy zaměřené mimo jiné na závislosti a gamblerství, ale právě fyzická blízkost, resp. dostupnost herního zařízení je přitom jedním z podstatných faktorů pro vznik patologického hráčství. U dětí pak logicky vyvstává otázka, proč je škola varuje před hazardními hrami, když v centru obce funguje kasino a obci z její činnosti plynou zisky. Pedagogičtí pracovníci ZŠ Záhoří V Záhoří, dne 26.3.2018
Celý článek
Sběr starého papíru

Sběr starého papíru

V týdnu od úterý 3.4. do pátku 6.4. 2018 se na naší škole uskuteční sběr starého papíru. Od úterý do pátku je možno nosit sběr od 7,00 do 7,45 hodin do budovy školy. V úterý a ve čtvrtek je možno přinést sběr v odpoledních hodinách od 15,00 do 16,30 hodin k zadnímu vchodu do tělocvičny.   Předem děkujeme za každý kilogram starého papíru!
Celý článek
Zápis do první třídy na školní rok 2018/2019

Zápis do první třídy na školní rok 2018/2019

v pátek 6.4.2018 od 13:00 do 17:00  v přízemí školy

S sebou si přineste: rodný list dítěte a občanský průkaz rodičů. Zápis je určen dětem narozeným od 1.9. 2011 do 31.8.2012 a dětem s odkladem, narozeným před tímto datem.

(Pokračování textu…)
Celý článek

Základní škola a Mateřská škola Záhoří
Horní Záhoří čp. 3
398 18 Záhoří
Okres Písek

IČ: 75000989

Datová schránka: r2vuxrx

Ředitelka Mgr. Martina Machačová
tel.: 382 284 213, 725 145 877
reditelka@zszahori.cz
martina.machacova@zszahori.cz

Zástupkyně pro 1. st. a ŠD  Bc. Marie Hájková
tel.: 382 284 208, 725 145 875
zastupkyne@zszahori.cz
marie.hajkova@zszahori.cz

Zástupce pro 2. st. a ŠK  Mgr. Petr Brandtner
tel.: 382 284 208
zastupce@zszahori.cz
petr.brandtner@zszahori.cz

Hlavní účetní Hana Kršková
tel.: 725 145 873
hana.krskova@zszahori.cz

Mzdová účetní a školní program Hana Brožová
tel.: 725 145 873
hana.brozova@zszahori.cz

Učitelé
jmeno.prijmeni@zszahori.cz

Partneři a projekty:

Základní škola
Základní škola
Základní škola
Základní škola
Základní škola
Základní škola
Základní škola
Základní škola